woensdag 2 februari 2011

Jean Patout 'Maître Parfumeur'

Alle ‘In Fine’ parfums zijn ontwikkeld door maître parfumeur Jean Patout, hij is een gereputeerde 'neus' die eerst voor diverse modehuizen (waaronder Lancôme) parfums ontwikkeld heeft, na een aantal jaar besloot hij om zijn eigen parfumlabel te ontwikkelen, zo is in 1979 Maison de Parfum In Fine ontstaan.
Jean Patout is geboren op 1 juli 1952, hij heeft zijn kindertijd doorgebracht in een klein dorpje waar zoals hij zelf zegt: "meer koeien dan mensen waren", we kunnen ons voorstellen dat daar de goeie, diepe geuren van 'buiten' optimaal aanwezig waren. Hij zegt daar zelf het volgende over:
'Als ik er nu aan terug denk, besef ik het belang dat al deze geuren op mijn kinderjaren hebben gehad en hoe gevoelig ik daarvoor was, veel meer trouwens dan al mijn vrienden van destijds, zonen en dochters van boeren, voor wie deze geuren waarschijnlijk gewoon 'vertrouwd' waren.'

Andere geuren hebben Jean Patout ook diep geraakt, zijn vader was hoofd van een verpakkingsbedrijf waar hoofdzakelijk hout verwerkt werd. "Wat een heerlijkheid om 's avonds thuis te komen van school en dan die diepe geuren op te snuiven van beuken planken, populieren hout en dennenhoutzaagsel".... alsdus Patout.

Na 2 jaar op 'ontdekkingsreis' te zijn geweest bij Lancôme heeft Patout besloten zijn eigen bedrijf op te starten. Hij is volledig gepassioneerd door het contact met zijn publiek in zijn showroom, al snel merkt hij de fascinerende link tussen de keuze van het parfum en het karakter van de persoon die ze kiest.
Tijdens jarenlang onderzoek, studies en analyses probeerde hij de link tussen persoonlijkheid en parfum te
bewerkstelligen. 20 jaar heeft hij aan zijn collectie gewerkt en in 2000 was deze collectie 'compleet'.
Jean Patout is nog steeds aktief en ontwikkelt nog steeds, eens in de zoveel tijd wordt er een parfum aan de collectie toegevoegd. De collectie bestaat op dit moment uit 55 parfums. Dit voorjaar kunnen we alweer een nieuwe creatie verwachten!

Het is bewonderenswaardig om tijdens een parfumproeverij op te merken dat de parfums die je lekker vindt, iets zeggen over je karakter....
Dat heeft alles met de ingrediënten van de parfums te maken, de opbouw van een parfum. Elke ingrediënten familie staat namelijk voor bepaalde karaktereigenschappen. In een latere blog zal ik daar uitgebreider op terugkomen.

Jean Patout is een zeer innemende man, ik heb hem inmiddels zelf een paar keer mogen ontmoeten. Hij spreekt en verstaat alleen maar Frans dus het communiceren gaat wat lastig maar hij spreekt met zo enorm veel passie over zijn vak dat het erg aanstekelijk werkt en heel veel energie geeft. Boeiend om te ontdekken dat een parfum uit zijn collectie niet 'zomaar' een parfum is maar een parfum met een verhaal,
jóuw verhaal....
Als hij vertelt hoe een parfum onstaat, hoe hij tot inspiratie komt, begrijp je ook dat het een zeldzaam vak is, een 'gave' mag je het wel noemen.

Voor mij is het iedere dag weer bijzonder om met deze mooie collectie te mogen werken. Ik hoop Jean Patout nog vaak hier in de winkel te ontvangen om zo nog meer over de 'Maître Parfumeur' te leren...
Heb je leuke vragen voor 'de neus' Jean Patout? Stel ze gerust in de reacties dan ga ik ze aan hem doorsturen en zal ik die vragen in een aparte blog beantwoorden!

Jean Patout zegt: Aangaande parfums, laat u leiden door uw neus...

1 opmerking:

  1. Ik ben wel heel beniewd wat het feit dat ik hou van zachte parfum over mij zegt. Ik ben bv dol op de Zwitsal geur en heb daarom lang geleden gekozen voor de geur Sun, omdat die dezelfde sfeer heeft. Ik zoek al heel lang naar een variatie om eens af te wisselen, maar nooit gevonden. Of te zoet of te scherp.

    BeantwoordenVerwijderen